Veel lattenkasten hebben de vliegopeningen aan de lange zijde. Ik vind dat zeer onpraktisch, omdat het op die manier niet mogelijk is om meerdere kasten in een reeks naast elkaar te zetten, terwijl dat aanzienlijke voordelen heeft. Denk bijvoorbeeld aan het verenigen van volken. Voorstanders van de vliegopening aan de lange zijden – ‘koude bouw’ – wijzen erop dat je op hun manier het nest via beide zijden kunt benaderen, terwijl een nest in ‘warme bouw’ slechts van één kant inspecteerbaar zou zijn. Dat is niet zo, dankzij de vulstrook aan de voorzijde bij het vlieggat.
Meestal is het ook helemaal niet nodig om het nest via beide zijden te kunnen benaderen; als je een kast in warme bouw, zoals de mijne, aan de achterzijde opent, dan weet je vaak na een paar raten al wat je wil weten. Laat dan de rest maar zitten, niet waar?
In de vroege zomer echter, als de lindebomen knallend in bloei staan en het lindeparfum alles en iedereen bedwelmt die het zalige geluk heeft zijn neus in een lindewolk te mogen ophalen, dan raken de lattenkasten wel eens zo overvol, dat de achterste raat heel dik uitgebouwd wordt tot ‘spekraat’, waardoor het bijna niet meer mogelijk is om die achterste raat eruit te nemen. Daar komt nog eens bij dat de drukke verzamel- en bouwactiviteiten achterin de kast de bijen vaak aansporen tot het aanzetten van braamraat, waardoor de raten een beetje vast zitten aan de kastwand, waardoor het inspecteren net even wat voorzichtiger moet gebeuren – ook omdat de raten wat kwetsbaar zijn door de warmte – waardoor het uitnemen van de laatste raat soms al helemáál een hachelijke onderneming dreigt te worden.
Dan maar, hoogst ongebruikelijk, het nest bij het vlieggat geopend. Verwijder daarvoor de vulstrook voorzichtig. Werk de voorste lat een beetje naar voren richting vliegopening, los van de volgende lat en neem uit. Dit lukt eigenlijk altijd. U zou er een beetje op kunnen vooruitlopen, door een wat oudere raat voorin te plaatsen, die de bijen niet meer zo gauw aan de kastwand zullen vastbouwen, of zullen uitbouwen tot dikke spekraat. Voorin de kast gebeurt dat sowieso niet zo gauw.